Conflictbemiddeling en mediation op de werkvloer: rust en samenwerking herstellen

Een arbeidsconflict kan veel impact hebben op zowel de betrokken medewerkers als de organisatie. Spanningen zorgen vaak voor verstoorde samenwerking, hoger ziekteverzuim en verminderde productiviteit. Met professionele conflictbemiddeling of mediation helpt Peoplez bij het herstellen van vertrouwen en het vinden van oplossingen waar iedereen zich in kan vinden.
HR-diensten

Elke werkdag HR tot je beschikking op elk niveau.

Specialist in HR oplossingen

Ervaren HR-professionals helpen je met de uitvoering van HR-taken.

HR ondersteuning op maat

HR volledig afgestemd op jouw wensen en behoeften.

Service

Waarom conflictbemiddeling op
de werkvloer?

Arbeidsconflicten komen vaker voor dan veel werkgevers denken. Ze ontstaan bijvoorbeeld door miscommunicatie, verschillende verwachtingen, hoge werkdruk of een verstoorde relatie met leidinggevenden. Wanneer een conflict niet tijdig wordt aangepakt, kan dit leiden tot:
Met tijdige en professionele bemiddeling kunnen veel problemen worden opgelost voordat ze uit de hand lopen.
Strategisch en praktisch HR Advies op maat
Waarom kiezen voor Peoplez?
Ontzorgen

De rol van mediation

Mediation is een gestructureerd proces waarbij een onafhankelijke mediator het gesprek begeleidt tussen partijen. Het doel: samen tot een oplossing komen waar beide partijen zich in kunnen vinden. Voordelen van mediation:
Werkwijze

Hoe werkt Peoplez conflictbemiddeling?

Wij begeleiden organisaties in elke stap van het proces:
Neem contact op met Peoplez voor maatwerk
HR-oplossingen
Hier komt het stappenplan
Stap 1
Analyse & Intake

We starten met een intake om inzicht te krijgen in de organisatiecontext en de wens voor een externe vertrouwenspersoon. We leggen uit wat een vertrouwenspersoon precies doet en mag en wat het voordeel is om dit extern te doen.

Stap 2
Inrichten dienstverlening

In deze fase gaan we de externe vertrouwenspersoon formeel en praktisch positioneren in de organisatie. We maken afspraken over taken, grenzen en bereikbaarheid

Stap 3
Introductie & Communicatie

We laten de werknemers weten van het bestaan van de vertrouwenspersoon en waar deze voor benaderd kan worden. Uiteraard delen we ook alle contactgegevens en we introduceren de vertrouwenspersoon, inclusief presentatie.

Stap 4
Monitoring, Rapportage & Evaluatie

Uiteraard gebeurt alles onder waarborging van effectiviteit, veiligheid en absolute vertrouwelijkheid. We rapporteren periodiek (meestal 1 x per jaar) en adviseren proactief als actie wenselijk is.

Het begint allemaal met een goed gesprek – en een kop koffie.
Wanneer zou het jou uitkomen om samen om tafel te gaan?

Waarom kiezen voor Peoplez?
Uitbesteden

Conflictbemiddeling uitbesteden: professioneel en discreet

Het zelf oplossen van een conflict kan lastig zijn, zeker als emoties hoog oplopen. Door conflictbemiddeling uit te besteden aan Peoplez:
Hulp

Hulp bij conflicten op de werkvloer

Heb je te maken met een arbeidsconflict of dreigende spanningen binnen jouw organisatie? Peoplez staat klaar om te bemiddelen en het gesprek weer op gang te brengen. Samen zorgen we voor een oplossing en herstel van een gezonde samenwerking.

Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over conflictbemiddeling en mediation.
Strategisch en praktisch HR Advies op maat
FAQ

Veelgestelde vragen

Een externe vertrouwenspersoon biedt een veilige en vertrouwelijke plek voor medewerkers om melding te maken van ongewenst gedrag, zoals pesten, intimidatie, discriminatie, of ander grensoverschrijdend gedrag. De vertrouwenspersoon begeleidt medewerkers, adviseert het management over preventieve maatregelen, en draagt bij aan een veilige werkomgeving.

Voordelen van een externe vertrouwenspersoon zijn:

  • Onafhankelijkheid: Geen banden met de organisatie en geen 'inside information', waardoor medewerkers zich vrijer voelen om gevoelige kwesties te bespreken.
  • Professionaliteit: De externe vertrouwenspersoon via Peoplez is speciaal opgeleid en gecertificeerd en heeft ervaring met complexe situaties.
  • Neutraliteit: Geen interne politieke of organisatorische belangen.
  • Beschikbaarheid: Duidelijke, gestructureerde en dagelijkse toegang voor medewerkers via telefoon of mail. 

Hoewel het aanstellen van een vertrouwenspersoon (nog) niet wettelijk verplicht is, wordt het wel sterk aanbevolen. Volgens de Arbowet bent u als werkgever verplicht om een beleid te voeren dat psychosociale arbeidsbelasting (PSA) voorkomt. Het aanbieden van een vertrouwenspersoon is een belangrijke maatregel om hieraan te voldoen en een veilige werkomgeving te creëren. Bovendien laat u aan medewerkers zien dat u hun welbevinden belangrijk vindt.

De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de organisatie en de mate waarin er gebruik wordt gemaakt. Peoplez rekent een vast jaarlijks tarief (abonnement) en een uurtarief bij gebruikmaking.  We maken voor jou graag een voorstel. Het zal je meevallen.

De externe vertrouwenspersoon via Peoplez is op meerdere manieren te bereiken, zoals:

  • Een direct telefoonnummer
  • Een e-mailadres (waar alleen de vertrouwenspersoon bij kan)
  • Online, bijv. via Teams
  • Persoonlijke afspraken, indien nodig.
    Deze contactgegevens worden door de werkgever gedeeld via interne communicatiekanalen, zoals intranet, het personeelshandboek of onboarding-documenten.
Contact

Neem contact
op met Peoplez

Heb je nog een vraag? Neem gerust contact met ons op, en je kunt binnen 1 werkdag een reactie van ons verwachten. We helpen je graag!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Liever bellen?
Dat kan!
Neem contact op met Peoplez
Neem contact op met Peoplez
Neem contact op met Peoplez We staan voor je klaar. Gebruik een van de onderstaande opties om contact met ons op te nemen. Je ontvangt doorgaans binnen één werkdag een reactie.