Functioneren en beoordelen
Advies over en ondersteuning bij HR-gesprekken: effectieve begeleiding voor betere prestaties en tevredener medewerkers.

Elke werkdag HR tot je beschikking op elk niveau.
Ervaren HR-professionals helpen je met de uitvoering van HR-taken.
HR volledig afgestemd op jouw wensen en behoeften.
Samen werken aan betrokken
en tevreden medewerkers
De juiste aandacht voor medewerkers is cruciaal voor het welzijn van je team, een positieve werksfeer, hogere productiviteit en het verlagen van het personeelsverloop. Effectieve gesprekken helpen medewerkers beter in hun vel te zitten en zich verder te ontwikkelen binnen de organisatie. Naarmate jouw organisatie groeit, wordt het steeds lastiger om alle medewerkers persoonlijk te begeleiden. Het uitbesteden aan (of ondersteuning krijgen bij) deze gesprekken kan dan zeer waardevol zijn. Onze HR-experts ondersteunen je bij het voeren van verschillende soorten gesprekken, zodat jij je kunt richten op de dienstverlening en groei van je organisatie.

1. Voortgangs- en functioneringsgesprekken
Tijdens deze gesprekken wordt de voortgang van de medewerker besproken, inclusief de behaalde doelen en verbeterpunten. Dit is een kans om positieve feedback te geven, maar ook om concrete ontwikkelingsplannen voor de toekomst vast te leggen. Het bevordert de motivatie en zorgt ervoor dat medewerkers weten waar ze staan en wat er van hen verwacht wordt.
2. Ontwikkelgesprekken
In een ontwikkelgesprek wordt de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker centraal gesteld. De medewerker en de leidinggevende bespreken de ambities van de medewerker en de stappen die nodig zijn om deze te realiseren. Dit gesprek draagt bij aan de groei van de medewerker, wat niet alleen voor de medewerker zelf belangrijk is, maar ook voor de organisatie als geheel.
3. Beoordelingsgesprekken of resultaatgesprekken
Beoordelingsgesprekken zijn bedoeld om het functioneren van een medewerker grondig te evalueren. Hierin worden prestaties en reulstaten besproken en kunnen afspraken worden gemaakt over salarisverhogingen, promoties of het behalen van nieuwe doelstellingen. Een beoordelingsgesprek biedt ruimte voor wederzijds inzicht en zorgt ervoor dat de medewerker gemotiveerd blijft om zijn of haar prestaties te verbeteren. Dit wordt ook wel een Resultaatgesprek genoemd.
4. Slecht-nieuwsgesprekken
Soms moeten er moeilijke gesprekken gevoerd worden, zoals een ontslag of een degradatie. Dit zijn de zogenaamde slecht-nieuwsgesprekken, die op een respectvolle en empathische manier moeten worden gevoerd. Onze HR-professionals zorgen ervoor dat deze gesprekken zorgvuldig worden gedaan, zodat de situatie op een professionele en respectvolle wijze wordt afgehandeld, met oog voor de emoties van de medewerker.
Waarom gesprekken over functioneren en beoordelen uitbesteden?
Het uitbesteden van deze gesprekken (of hierbij ondersteuning krijgen) zorgt ervoor dat deze altijd professioneel en objectief blijven en dat de vastlegging op de juiste wijze geschiedt, waardoor je als werkgever minder tijd kwijt bent aan de administratieve afhandeling. Bovendien biedt de support van Peoplez een frisse, externe blik en voorkomt het eventuele vooroordelen of persoonlijke banden die de objectiviteit kunnen beïnvloeden.
Door HR-gesprekken uit te besteden, verhoog je dus de efficiëntie, bespaar je tijd, en zorg je ervoor dat jouw medewerkers altijd de begeleiding en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Zo blijf je als organisatie gezond en groei je samen met je medewerkers naar een succesvolle toekomst.

We starten met een gesprek om het doel, de context en de verwachtingen helder te krijgen. We bespreken het gewenste gesprekstype (functionering, beoordeling of ontwikkelgesprek), verzamelen relevante input (zoals eerdere verslagen of KPI’s) en stemmen het format en de rolverdeling af.
Een HR adviseur van Peoplez kan aanwezig zijn bij het gesprek. Als neutrale gespreksbegeleider zorgen we voor structuur, bewaken we het evenwicht en stimuleren we een open dialoog. We ondersteunen zowel de leidinggevende als medewerker in het formuleren van heldere afspraken en wederzijdse verwachtingen.
We zorgen voor een zorgvuldige schriftelijke vastlegging van het gesprek, inclusief afspraken, ontwikkelpunten en eventueel vervolgacties. We kunnen dit ook direct in de personeelsdossiers vastleggen. Indien nodig stellen we een format of sjabloon beschikbaar dat past bij de organisatie en het type gesprek.
We bieden ondersteuning bij de opvolging van gemaakte afspraken, monitoren de voortgang en reflecteren op het proces. Daarbij kunnen we ook bijdragen aan het verbeteren van het gesprekssysteem of trainen van leidinggevenden in het voeren van deze gesprekken.
Het begint allemaal met een goed gesprek – en een kop koffie. Wanneer zou het jou uitkomen om samen om tafel te gaan?
Veelgestelde vragen
- Een functioneringsgesprek is een tweezijdig gesprek gericht op de samenwerking, prestaties en ontwikkelmogelijkheden van de medewerker. Het is meestal niet gekoppeld aan beloning.
- Een beoordelingsgesprek is een eenzijdige beoordeling door de werkgever over de prestaties van de medewerker. Dit gesprek kan gevolgen hebben voor salaris, promotie of andere arbeidsvoorwaarden.
Een gestructureerd systeem omvat:
- Vastlegging van doelen: Gebruik SMART-doelstellingen om verwachtingen helder te maken.
- Vaste gesprekscycli: Plan functionerings- en beoordelingsgesprekken regelmatig, bijvoorbeeld jaarlijks of halfjaarlijks.
- Standaardformulieren: Zorg voor sjablonen om gesprekken te documenteren.
- HR-software: Gebruik systemen om prestaties, feedback en afspraken te registreren en te volgen.
Externe ondersteuning kan helpen bij het ontwerpen en implementeren van deze processen.
Effectieve en (zo veel als mogelijk) objectieve gesprekken kunnen worden bereikt door:
- Training: Leidinggevenden trainen in het voeren van gesprekken, inclusief het geven van constructieve feedback.
- Gebruik van meetbare criteria: Baseer beoordelingen zo veel mogelijk op objectieve KPI’s, prestaties of waarneembaar gedrag.
- Feedback van meerdere bronnen: Gebruik eventueel 360-gradenfeedback voor een breder perspectief.
- Consistentie: Zorg dat gesprekken volgens een vast proces verlopen om willekeur te vermijden.
- Bereid het gesprek goed voor met concrete voorbeelden van gedrag of prestaties (zonder te vervallen in details).
- Blijf respectvol en richt je op feiten, niet op emoties. Hou het dus zakelijk en maak het niet persoonlijk.
- Bied ondersteuning aan, zoals trainingen of coaching, om de prestaties te verbeteren.
- Documenteer het gesprek zorgvuldig, inclusief afspraken voor verbetering en een tijdlijn voor opvolging (plus een vervolgafspraak).
Een externe coach of HR-adviseur kan ondersteunen bij het voorbereiden van en deelnemen aan deze gesprekken.
De kosten zijn afhankelijk van de diensten:
- Workshops of trainingen: Een workshop voor leidinggevenden kosten vaak tussen €1000 tot €1.500 per sessie.
- HR-consultancy: Voor het opzetten van een gespreksstructuur of coaching rekenen we een uurtarief. Meestal hebben we hier 4-8 uur voor nodig.
- Aanwezigheid tijdens gesprekken: ook hier rekenen we een uurtarief. Op basis van je wensen (en de grootte van de organisatie) kunnen we een voorstel maken.
- Software: Implementatie van HR-tools kost doorgaans €10 tot €20 per medewerker per maand. Plus de tijd die het kost om zo'n systeem goed in te richten. Peoplez heeft zelf niet zo'n systeem.
Neem contact
op met Peoplez
Heb je nog een vraag? Neem gerust contact met ons op, en je kunt binnen 1 werkdag een reactie van ons verwachten. We helpen je graag!
Dat kan!
- Elke werkdag HR
- Specialist in HR oplossingen
- HR ondersteuning op maat
