Grensoverschrijdend gedrag voorkomen: wat kun je als werkgever doen?

Grensoverschrijdend gedrag voorkomen

Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer is helaas nog altijd een actueel onderwerp. Eerder schreven we al over dit thema naar aanleiding van de misstanden bij The Voice. Recent onderzoek van de Volkskrant naar grensoverschrijdend gedrag bij NOS Sport onderstreept opnieuw het belang van bewustwording en actie. Als werkgever kun je veel doen om een veilige werkomgeving te creëren. In dit artikel delen we praktische stappen die daarbij helpen.

Stel een duidelijk protocol op

Een goed beleid begint met duidelijke afspraken. Stel daarom een protocol op over grensoverschrijdend en ongewenst gedrag. Hierin leg je onder andere vast:

  • dat grensoverschrijdend gedrag niet wordt getolereerd (zerotolerancebeleid);

  • dat persoonlijke (intieme) relaties op het werk gemeld moeten worden;

  • wat een werknemer kan of moet doen als er sprake is van ongewenst gedrag (voor zichzelf of een collega);

  • hoe en bij wie iemand terechtkan voor hulp, bijvoorbeeld bij een vertrouwenspersoon (intern of extern), inclusief contactgegevens;

  • hoe het indienen van een klacht in zijn werk gaat en dat dit altijd mogelijk is.

Bespreek het onderwerp actief

Grensoverschrijdend gedrag blijft vaak onbesproken. Medewerkers durven zich niet altijd uit te spreken uit angst voor gevolgen of omdat ze niet weten bij wie ze terechtkunnen. Als werkgever is het belangrijk om dit onderwerp bespreekbaar te maken. Denk aan:

  • regelmatige gesprekken met medewerkers (evaluaties, ontwikkelgesprekken, etc.);

  • anonieme enquêtes of medewerkersonderzoeken, zoals een MTO of Employee Feedback Programma;

  • het actief uitvragen van ervaringen binnen teams of afdelingen.

Zorg ervoor dat werknemers weten wanneer deze gesprekken plaatsvinden en geef van tevoren duidelijk aan dat ook dit onderwerp aan bod kan komen.

Vertrouwenspersoon: intern én extern

Een vertrouwenspersoon speelt een cruciale rol in het voorkomen én oplossen van grensoverschrijdend gedrag. Zorg dat deze persoon laagdrempelig en vertrouwelijk bereikbaar is. Idealiter bied je zowel een interne als een externe vertrouwenspersoon aan. Deze kan ook adviseren over preventieve maatregelen en beleid.

Zorg voor een goede klachtenprocedure

Iedere medewerker moet de mogelijkheid hebben om een klacht in te dienen. Zorg dat de procedure duidelijk is, en dat klachten serieus, zorgvuldig en vertrouwelijk worden behandeld.

Let op: anonieme klachten kunnen niet door een klachtencommissie worden behandeld, omdat de wederpartij zich dan niet kan verdedigen. De commissie moet hier uiteraard wel opvolging aan geven, bijvoorbeeld via onderzoek of een gesprek.

Meer weten?

Wil je advies over het opstellen van beleid of heb je hulp nodig bij het inrichten van een vertrouwenspersoon of klachtenprocedure? Onze HR-experts denken graag met je mee.

📞 Bel 030 208 1111 – 📩 Mail naar info@peoplez.nl

Neem contact op met Peoplez
Neem contact op met Peoplez We staan voor je klaar. Gebruik een van de onderstaande opties om contact met ons op te nemen. Je ontvangt doorgaans binnen één werkdag een reactie.