Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E): grip op arbeidsrisico’s

Elke werkdag HR tot je beschikking op elk niveau.
Ervaren HR-professionals helpen je met de uitvoering van HR-taken.
HR volledig afgestemd op jouw wensen en behoeften.
RI&E laten uitvoeren: inzicht en zekerheid voor jouw organisatie


De voordelen van een professionele RI&E
- Wettelijke zekerheid: je voldoet aan de verplichting uit de Arbowet.
- Praktisch plan van aanpak: concrete maatregelen waarmee je direct aan de slag kunt.
- Minder verzuim en ongelukken: door risico’s te signaleren en te verkleinen.
- Gezonde en veilige werkplek: meer werkplezier en hogere productiviteit.
Plan van aanpak en opvolging
RI&E uitbesteden: ontzorgd en professioneel
- Hoef jij je geen zorgen te maken over de juiste methodiek of geldende wetgeving;
- Weet je zeker dat jouw RI&E volledig en actueel is;
- Krijg je begeleiding bij implementatie en opvolging.

We starten met een intake om inzicht te krijgen in de organisatiecontext en de wens voor een externe vertrouwenspersoon. We leggen uit wat een vertrouwenspersoon precies doet en mag en wat het voordeel is om dit extern te doen.
In deze fase gaan we de externe vertrouwenspersoon formeel en praktisch positioneren in de organisatie. We maken afspraken over taken, grenzen en bereikbaarheid
We laten de werknemers weten van het bestaan van de vertrouwenspersoon en waar deze voor benaderd kan worden. Uiteraard delen we ook alle contactgegevens en we introduceren de vertrouwenspersoon, inclusief presentatie.
Uiteraard gebeurt alles onder waarborging van effectiviteit, veiligheid en absolute vertrouwelijkheid. We rapporteren periodiek (meestal 1 x per jaar) en adviseren proactief als actie wenselijk is.
Het begint allemaal met een goed gesprek – en een kop koffie. Wanneer zou het jou uitkomen om samen om tafel te gaan?
Hulp bij RI&E
Of je nu nog helemaal moet starten met de RI&E of jouw bestaande inventarisatie wilt actualiseren: Peoplez ondersteunt je bij elke stap. Wij zorgen voor een veilige, gezonde en toekomstbestendige werkomgeving voor jouw medewerkers én jouw organisatie.

Veelgestelde vragen
Een externe vertrouwenspersoon biedt een veilige en vertrouwelijke plek voor medewerkers om melding te maken van ongewenst gedrag, zoals pesten, intimidatie, discriminatie, of ander grensoverschrijdend gedrag. De vertrouwenspersoon begeleidt medewerkers, adviseert het management over preventieve maatregelen, en draagt bij aan een veilige werkomgeving.
Voordelen van een externe vertrouwenspersoon zijn:
- Onafhankelijkheid: Geen banden met de organisatie en geen 'inside information', waardoor medewerkers zich vrijer voelen om gevoelige kwesties te bespreken.
- Professionaliteit: De externe vertrouwenspersoon via Peoplez is speciaal opgeleid en gecertificeerd en heeft ervaring met complexe situaties.
- Neutraliteit: Geen interne politieke of organisatorische belangen.
- Beschikbaarheid: Duidelijke, gestructureerde en dagelijkse toegang voor medewerkers via telefoon of mail.
Hoewel het aanstellen van een vertrouwenspersoon (nog) niet wettelijk verplicht is, wordt het wel sterk aanbevolen. Volgens de Arbowet bent u als werkgever verplicht om een beleid te voeren dat psychosociale arbeidsbelasting (PSA) voorkomt. Het aanbieden van een vertrouwenspersoon is een belangrijke maatregel om hieraan te voldoen en een veilige werkomgeving te creëren. Bovendien laat u aan medewerkers zien dat u hun welbevinden belangrijk vindt.
De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de organisatie en de mate waarin er gebruik wordt gemaakt. Peoplez rekent een vast jaarlijks tarief (abonnement) en een uurtarief bij gebruikmaking. We maken voor jou graag een voorstel. Het zal je meevallen.
De externe vertrouwenspersoon via Peoplez is op meerdere manieren te bereiken, zoals:
- Een direct telefoonnummer
- Een e-mailadres (waar alleen de vertrouwenspersoon bij kan)
- Online, bijv. via Teams
- Persoonlijke afspraken, indien nodig.
Deze contactgegevens worden door de werkgever gedeeld via interne communicatiekanalen, zoals intranet, het personeelshandboek of onboarding-documenten.
Neem contact
op met Peoplez
Heb je nog een vraag? Neem gerust contact met ons op, en je kunt binnen 1 werkdag een reactie van ons verwachten. We helpen je graag!
Dat kan!
- Elke werkdag HR
- Specialist in HR oplossingen
- HR ondersteuning op maat
