Bereikbaar op vakantie: goed idee of valkuil?

Bereikbaar op vakantie: goed idee of valkuil?

Wel of niet bereikbaar als je vrij bent?

Voor veel medewerkers is het inmiddels normaal: ook op vakantie even de mail checken of een telefoontje opnemen. Maar levert dit nu rust op of juist meer stress? En hoe ga je als werkgever of werknemer verantwoord om met bereikbaarheid tijdens vakantie?

Altijd online

We leven in een tijd waarin iedereen bijna altijd online is en zelfs werk letterlijk in je broekzak of tas zit. Even je werkmail openen op het strand lijkt onschuldig, maar uit onderzoek blijkt dat zelfs een korte interactie met werk je ontspanning flink kan onderbreken. Je schakelt dan immers van ‘vakantiemodus’ naar ‘werkmodus’—en dat kan mentaal belastend zijn.

Dit hóeft overigens niet. Sommige mensen vinden het fijn om op de hoogte te blijven en dat geeft ze rust. Maar voor veruit de meeste mensen is het beter om even helemaal ‘af te schakelen’ van werk.

De risico’s

  • Onvolledige rust: Je hersenen krijgen geen kans om echt op te laden
  • Grenzen vervagen: Het kan leiden tot verwachtingen bij collega’s (“hij/zij is toch altijd bereikbaar?”)
  • Burn-out risico: Geen afstand nemen van werk vergroot het risico op overbelasting.

Wanneer is het wél oké?

In sommige functies (denk aan freelancers of sleutelposities in een organisatie) is het niet altijd haalbaar om enkele weken 100% offline te zijn. Zij moeten haast wel bereikbaar zijn op vakantie. Het is dan goed om wel hele duidelijke afspraken te maken, zodat er toch sprake is van een echt vakantiegevoel:

  • Beperk contact tot specifieke tijdstippen (bijv. elke ochtend van 10.00 tot 10.30)
  • Stel een auto-reply in met instructies voor noodgevallen (en hoe collega’s te bereiken zijn)
  • Wijs een vervanger aan waar mogelijk.

Tips voor werkgevers

  • Stimuleer echte afwezigheid: geef het goede voorbeeld
  • Zorg dat collega’s het werk over kunnen nemen
  • Spreek bijvoorbeeld af dat er 1 persoon is die contact op mag nemen met de collega die met vakantie is (en de anderen dus niet), en alleen als het écht nodig is
  • Herken het verschil tussen betrokkenheid en overbelasting en neem je medewerker in bescherming.

Realiseer je dit

Een écht uitgeruste medewerker is productiever, creatiever en loyaler. Dus: geef ruimte, vertrouw op het team en laat die out-of-office gerust z’n werk doen. Laat de medewerker niet bereikbaar zijn op vakantie.

Leave a Reply